Vilken höjdardag i DN Kultur

Först läser jag att Sveriges äldsta allmogebyggnad hittats: Ett eldhus i Dalarna (var annars?) från vårvintern 1237. Eftersom jag själv bara varit i kontakt med allmogebyggnader från 1300-talet (skryt, skryt) är detta fascinerande och imponerande. Tänk att ett trähus stått i 772 år och fortfarande ser ut som ett hus.

Sedan, till frukosten, slår jag upp ett helt uppslag om 1400-talskonstnären Albertus Pictor, mannen som skapade bildvärldar i mälardalens medeltidskyrkor och präglat min barndom som få andra. Min mamma var konservator av medeltida kyrkokonst och Albertus Pictor var husguden och en viktig del i min barndoms och tonårs enorma medeltidsfacination.

 

Så vänner: Läs om Alberus idag. Jag hinner inte länka eftersom jag måste springa iväg till skolan, men artiklarna borde finnas på dn.se/kultur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0