3 Juni 1989

Just nu är det exakt tjugo år sedan massakern på Himmelska fridens torg då tusentals studenter som demonstrerade för  
demokrati dödades av kinesisk militär. Må dessa modiga människors minne vila i frid. Och hoppas att det en dag blir möjligt att tala om det som hänt även i Kina.

Som en hyllning till dem som dog i kampen för en friare värld och som en stöd till den miljard kineser som inte får diskutera, läsa om eller se bilder och filmer från dagarna för tjugo år sedan publicerar jag ett filmklipp som visar något av det som Kinas ledare vill glömma och dölja för folket.

   

För er som är intresserade av att veta mer om vad som hände rekommenderar jag varmt Dokument Utifrån "Tillbaka till Himmelska fridens torg" som ligger uppe på svtplay. Gå in på:
http://svtplay.se/v/1562878/dokument_utifran/tillbaka_till_himmelska_fridens_torg?cb,a1364145,1,f,103473/pb,a1364142,1,f,103473/pl,v,,1575407/sb,p103473,1,f,-1
Jag lärde mig mycket som jag inte visste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0