Efter sömnen vinyl

Jag har sovit nästan hela dagen. Vaknade halv tolv, fick tillslut i mig lite frukost. Men kroppen var som spagetti så jag däckade i pojkvännens soffa när jag skulle kolla på en film som verkligen verkade bra, men jag kunde inte hålla ögonen öppna. Vaknade igen halv sex och lyckades släpa mig till tuben. Och jag somnade ändå runt halv två igår, så det var ingen partynatt jag hämtade igen, snarare en veckas degande...
Nu efter en kur med allmeducinen Coca Cola (som hjälper mot allt - magont, huvudvärk, seghet - och som jag tar i akuta lägen i läkande doser) känns ögonlocken och lemmarna lättare. Jag lyssnar på musik i min nya klenod. Som min kära gästbloggare avslöjat har jag införskaffat en vinylspelare, en Technics 1210, som får mig att bli till barn på nytt. Nu lyssnar jag på en gammal Aretha Franklin-platta jag snott från päronens reliktsamling. Även fast ljudet är svagt eftersom min lilla stereo är en urusel förstärkare fylls hela jag av lycka när vinyltonerna strömmar ut i rummet. Det är en så mycket mer äkta känsla att langa på en lp än att mata in en cd eller trycka på play i itunes. Jag lyssnar mycket lugnare på vinyl, jag får mer respekt för musiken. Det blir inte samma "trycka-framåt-i-spellistan-för-att-hitta-den-ultimata-låten-stress". Känner ni igen den? Att aldrig ha ro att lyssna låtarna till slut eftersom det kanske kommer en annan bättre efteråt. Med vinyl låter jag plattan snurra, i vetskap om att när sidan spelat klart kan jag lugnt välja en ny skiva efter smak. Det blir en mer kvalitativ musikupplevelse.

Kommentarer
Postat av: elin

wow!!! har du äntligen köpt dig en?? härliga tider! förstår att du har att göra nu.. underbart att höra!

2008-08-24 @ 11:31:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0