Arabiska toner, vänner på flykt och nyklar som inte får kopieras

Jag försöker komma i ordning i min lägenhet och lyssnar på ett gammalt kassetband med den egyptiske sångaren Amr Diab. Undrar när jag lyssnade på kassett senast? Ljudet är förvånansvärt bra och musiken flyttar mig på en inre resa flera år tillbaka i tiden. Bandet köpte jag på den myllrande, doftande och färgstarka marknaden i Kairo. Fodralet är i en ljusblå färg jag sällan sett annars,  den är på gränsen till turkosvit. Amr Diab är en man med silkeslen och sorgsen stämma och hängiven blick. Han var tydligen någon sorts flickidol i Egypten när jag var där. Jag lyssnade mycket på arabisk musik innan jag kom in på hiphop, reggae och soul. Men fortfarande får de arabiska tonerna något att röra sig inom mig. Jag trodde inte många i Sverige kände till Amr Diab. Men till min förvåning visade sig min pojkvän gilla honom skarpt. Haha. Han är faktiskt en av få artister vi "hade gemensamt" innan vi träffades.  Ett litet smakprov: http://www.youtube.com/watch?v=1dqHLLrvdvM (jag är så obegåvad på att fixa länkar så ni får kopiera adressen själva)

Annars är jag mest deppad över att Elin och Sofia ska flytta. Sablans idioter som lämnar mig ensam i huvudstaden! Vad har de att göra någon annanstans? Jag vill fortsätta laga mat och spela basket på Söders gårdar med Sofia och diskutera livets väsentligheter med Elin. Jag vill inte att de ska försvinna. Vi har haft en trevlig dag tilsammans även om två av oss var väldigt trötta och den tredje ville "göra något" som hon säger. Det slutade med att vi gick och handlade på Willys.

Jag skulle kopiera tre nycklar idag. Det visade sig att jag inte fick det. De hade tydligen någon särskild märkning som betydde att de inte fick mångfaldigas. Nyckelmakaren såg hemskt besviken ut och bad om ursäkt flera gånger - fast det ju inte var hans fel. Jag kan tycka att det är muppigt - jag behöver fler nycklar, så låt mig göra det!! Samtidigt kan jag förstå Jag vill ju inte att de som bott i min lägenhet innan mig ska ha gjort nyckelkopior och komma smygande mitt i natten.

Kommentarer
Postat av: Elin C o Sofia

åh, fina vän!! tack. Vad roligt att läsa, och sorgligt. vi har nog fortfarande inte fattat att vi verkligen kommer att lämna den här stan, eller jo idag, när vi packade cykeln full och slängde igen dörren med nycklarna innanför - då kändes det konstigt. Så nu hänger vi hos Petter (sover) tills vi tänker ta oss till dig!! ses snart fina!

2008-08-15 @ 13:35:42
Postat av: okänd identitet1

Amr Diab han lena stämma smekar våra öron.

2008-08-15 @ 13:46:44
Postat av: hombre

amr diab är en av de få musiker som tar fram de mjuka sidorna hos min musklösa kroppshydda

2008-08-15 @ 13:53:12
Postat av: Reflective

Härligt att även andra blir smekta av Amrs lena stämma!

2008-08-15 @ 15:59:03
URL: http://reflective.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0