Pannkaksmak och maktaspekter

Ekonomisk student som jag är springer jag fram och tillbaka mellan datorn och spisen. Det är pannkaksmakningstime, allt för att spara tior på morgondagens lunch.
  
                                 

De senaste timmarna har jag och två trevliga kursare förberett morgondagens seminarium om makt och övervakning utifrån Foucaults "Övervakning och straff". Vi kom fram till ett intressant upplägg som inbegriper ommöblering, Kraftwerk-musik, filmvisning och gatukonst. Ska blir riktigt kul att se om gruppen nappar på våra delikata diskussionsfrågor. Bland annat ska vi ta upp arkitektur och den materiella miljöns makt över människan. För visst formas vi efter rummen vi vistas i? Deras utseende har makt över våra rörelsemönster, och det påverkar oss djupare än vi tänker på, tror jag. Vi ska också försöka oss på att jämföra den övervakning och buggning Stasi ägnade sig åt (utifrån filmen "De andras Liv") med den signalspaning som möjliggörs av FRA. Vad är skillnaden mellan att gå in i någons hem och preparera det för avlyssning och att lyssna på någons telefonsamtal eller kontrollera hennes mejl?

     
                                                                                                   gatukonst av Banksy


Nu ska jag smeta sylt och rulla ihop mina mästerverk från stekpannan.

Peace!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Banksy is the shit

2008-09-08 @ 22:42:47
Postat av: nörden

är det den berömda michael foucault du pratar om? Hans studier verkar vara väldigt omfattande

2008-09-10 @ 15:59:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0