Besök i det förflutna

Jag visiterade Ekerö igår. Skulle till ett möte i kommunhuset klockan tre, men kom till Tappström redan tjugo över två. Det finns två orsaker till den tidiga ankomsten. Dels kan bussarna vara oberäkneliga under eftermiddagstrafiken. Dels är jag en extrem tidspessimist. Jag vill gardera mig ifall övergångställena påväg till tuben skulle vara avspärrade så att jag får gå en omväg, ifall det skulle vara stopp i tunnelbanan och ifall det skulle vara trafikstockning på den enfiliga vägen till Ekerö. Hm. När jag tänker på det var den enda anledningen att jag var tidig att jag gick hemifrån för tidigt. Resan gick väldigt smidigt, jag var ju framme tio minuter innan sl:s reseplanerare planerat åt mig (kan ju bero på att jag hade beräknat tio minuter extra för att gå till tunnelbanan).

Nå ja, Sl skötte sitt jobb väl. Summan av kardemumman var att jag hade fyrtio minuter över i Ekerö Centrum. Vad gör man? Det finns inte så mycket att göra där. Jag gick till biblioteket. Först tittade jag igenom hyllan med psykologilitteratur. Sen etnologihyllan (där det rådde en synnerligen väl tilltagen förskjutning åt det rituella och exoticerande hållet). Sociologihyllan fick också en genomkörare, dess innehåll verkade mest inressant.

Jag hade trettio minuter kvar att fördriva. Tittade lite bland de skönlitterära verken. Tjugofem minuter kvar. Då fick jag ögonen på bordet med cd:skivor. På ett sätt var det där allt började. Min kärlek till hiphopen. Jag bläddrade igenom de tomma fodralen. Där stod de första hiphopplattorna jag satte öronen intill: Biggies Born Again och KRS:s Sneak Attack. Kanske inte de tyngsta släppen som jag ser det idag. Men de förändrade min värld. Jag spelade över dem på min minidisc och lyssnade om och om igen på de tunga rösterna. Numera trängdes de med nykomlingar som Adam Tensta och Amy Winehouse. Det som slog mig att många av de skivor jag för några år sedan avfärdade eftersom jag inte tyckte de såg intressanta ut var artister som jag idag vet är klassiker. Det blev tydligt hur tiden går. Hur mitt perspektiv förändrats, hur min bildning växt. Kanske behövs det ett besök i det förflutna för att göra förändringen tydlig.

                                    

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag tror att det är du och några fjuniga hiphopkillar som är de enda som lånat dem. Men man ska ju inte vara allt för fördomsfull, lika lite som jag tror att det finns tjejer som lyssnar på hiphop trodde jag ju att beautifultjejen skulle vara vänsteraktivist!

2008-08-29 @ 17:21:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0