Koka blå


Jag tror jag fått någon slags 25-årskris - eller tantkris, som Therese skulle ha sagt. Jag har börjat samla på porslin. Och inte vilket porslin som helst. En klassisk femtiotals servis. 

Jag citerar: 
"Koka var formgivaren Hertha Bengtsons andra fullträff för Rörstrand på 50-talet. 
Uppföljare till succén Blå eld kom att tillverkas under en lång rad år. Och Koka
fanns överallt; på folkhemmets kaffebord, i personalmatsalar och skolbespisningar. 
Stabil efterfrågan, främst på tallrikar och koppar. Anna A&D har i dagsläget normalt 
enbart dessa delar som lagervara. 
Varning för ofta förekommande hårt slitna delar på begagnat marknaden.
Men allt Koka som anna a&d säljer är i mycket gott skick.
På 60-talet lanserades Koka i brunt och grönt, svagt intresse i dag för de färgerna." (http://www.anna-antik.nu/koka_bla.html, 29/3 2009 13.13) 

Min hobby går att utföra med några klick. Jag har just ropat in tallrikarna på bilden i en auktion på tradera. Det blev dyrt. Men inte tillnärmelsevis lika dyrt som om jag köpt samma delar på Fifty Fifty på Rörstrandsgatan. Och inte alls lika dyrt som om jag köpt en ny servis i samma stil och klass.


Kommentarer
Postat av: Tessan

Oooo I like :)

2009-03-29 @ 18:32:17
URL: http://infinityy.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tradera är det som gäller. Hittat några plåtburkar ännu? :)

2009-03-29 @ 23:06:57
URL: http://staaaajn.blogg.se/
Postat av: Reflective

Haha. Jag har letat, men inte hittat ngt passande än. Tror jag börjar bli kräsen...

2009-03-30 @ 15:03:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0