Hemmakväll med kultur och hälsa

Jag skäms. Jag har varit inne på Alex Schulmans blogg två gånger. Och jag tycker den är rolig. Underhållande. Han verkar också vara på gränsen till märklig. Men jag skäms.

Ikväll skulle jag ha varit på middag men eftersom en viss person inte gett sitt nya mobilnummer till en annan person hade den andra personen inte kunnat få tag på den vissa personen och meddela att middagen var inställd. Så nu sitter jag nerkrupen i min säng alldeles själv fast klockan bara är strax efter nitton.



Jag har läst lite om hur kulturupplevelser kan påverka människors hälsa. Språket i skriften är ack så torrt. Men innehållet är inspirerande läsning och bekräftelse på många tankar jag själv bär på. Det finns en massa forskning om hur olika konstarter (det estetiska kulturbegreppet) och natur och miljö (det antropologiska kulturbegreppet) kan inverka på individers hälsa. Bland annat visar en studie att  människor går mer i trappor om där spelas musik, en annan visar hur musik kan användas som ett medel för att få kontakt med dementa. Ytterligare forskning visar hur vistelse i naturen och trädgårdsarbete som fritidssysselsättning är bra för hälsan. Egentligen är inte hälsa det jag är mest intresserad av, utan hur kultur kan användas i socialt arbete. Men det verkar finnas så otroligt lite skrivet om det, så jag läser in mig på systerområdena så får jag väl börja forska själv sen.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0