Muslimsk hiphop

Jag har hittat en ny favoritsajt: muslimhiphop.com (Jag är så mallig över att jag nu lärt mig länka alldeles på egen hand. Det funkar nämligen inte för mig att länka på det enkla sättet när jag skriver inlägg, utan jag måste in i html-koden och rota. Bloggandet har blivit en hjälp för mig att utveckla de dataskillz som waldorfskolans knapphändiga datorundervisning inte förmådde fylla min arma hjärna med. Så ni som läser kan känna er stolta och nöjda med dagens värv att inspirera en stackars före detta waldorfelev att tränga djupare i html-kodernas mystik).

Back to Da Muslim Hiphop. Jag har sedan jag läste min första universitetskurs, islamologi, fascinerats av mötet mellan islam och hiphop. Islam är ett sätt att leva och förhålla sig till världen, ett sätt att tänka och handla. Det finns de som menar att Koranen förbjuder allt utövande av musik. Hiphop är en livsstil för dem som verkligen tar den till sig, med KRS-One's ord: "Hiphop is not just music, it is an attitude, it is an awareness, it is a way to view the world. So rapmusic is something we do, but hiphop is something we live." Hur kan då dessa "kulturer" mötas i en människa?  Såklart kan man vara hiphopmuslim på olika sätt. Det beror på hur man ser på islam och hur man ser på hiphop. Mina funderingar har mynnat ut i tesen att det förmodade problemet att kombinera islam och hiphop snarare är svårigheter att "tänka ihop" arabisk traditionell kultur och dess regler och tabun med västvärldens samhälle där allt och lite till är tillåtet. Men även om jag löst "motsättningen" mellan islam och hiphop på så sätt fortsätter jag att bli berörd av en kvinna i hijab som Miss Undastood som rappar om varför hon är muslim.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0