Konstig


Jag känner mig sådär måttligt kreativ. Bara allmänt konstig.



Här är  Stig-Anders med kon Prescilla. Kon och stig. Kon-stig. Haha


 

Obestämd form av kon är ko.

Med ko avses vanligen en hona av arten nötkreatur (Bos taurus) som har kalvat, det vill säga som fött en avkomma, och därför producerar mjölk. Innan kon har kalvat kallas den för kviga. Även honor av älg, hjort, ren och elefant och valar kallas för ko. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ko)



En kon är en geometrisk figur som bildas av linjer mellan samtliga punkter på konturen av en plan figur (basytan) och en punkt utanför planet (spetsen, apex). Är basytan en cirkel fås en cirkulär kon; är den en polygon fås en pyramid.

Detta kan generaliseras, så en kon kan också definieras som en delmängd av ett vektorrum som är ekvivalent med alla reella multipler av sig själv.

Den cirkulära konens volym är

V={\pi r^2 h \over 3}

där r = radien och h = höjden. Dess mantelyta är

M =\pi r s\,

där r = radien och s = sidan.


Även enl följande: A = \pi r \sqrt{r^2 + h^2}\,\!

där A= mantelytans area

(http://sv.wikipedia.org/wiki/Kon)



Stig har flera betydelser:

  • ett för- och mansnamn, se Stig (namn)
  • smal gångväg, anlagd eller naturlig, se gångstig
  • Sture Stig, pseudonym för Frans Oskar Wågman, 1849-1913, författare och präst.
  • The Stig den hemlige testföraren i motorprogrammet Top Gear (http://sv.wikipedia.org/wiki/Stig)


Ja, jag skrev att jag känner mig konstig. Men egentligen försöker jag undvika att läsa en rapport från Tria om studenter och stress. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0