Huhuhuntington

Det som fått mig att skratta mest idag förutom funktionen i Leons musikskaparprogram som förvränger ens röst så man låter som ett grinigt litet barn är ett sms jag skrev: "Huhuhuntington". Mannen bakom teorin om the clash of civilizations, eller civilisationernas kamp, är en märklig figur och jag kunde inte låta bli att huhua hans namn.



När jag skriver sånt här undrar jag hur det egentligen är ställt med mig? Är jag kanhända också en märklig filur? Det lutar nog åt det.

Inte känns min situation normalare när jag tänker på att jag idag lärt mig vad produktmomentkorrelationskoefficienten är för något.

Inte känns min situation normalare när jag tänker på att en av mina favoritsysselsättningar är att logga in på vetgirig.nu och köra duellen mot främmande människor för att testa hur allmänbildad jag är.

Men något mer normal känns min situation när min syster dumpar mig på msn utan ett hejdå för att hon ska titta på "Bonde söker fru".

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag sa ju att det var svårt att komma upp i min konstighet.

Det allra tydligaste beviset på en “clash” mellan civilisationer är terrorattacken mot USA den 11/9 och de efterföljande amerikanska ockupationerna av Afghanistan och Irak. Jag undrar dock om det var kulturella olikheter som låg bakom striderna och inte politiska och ekonomiska motsättningar. Den form av islam, som al qaida förespråkar är tydligt politisk och religionen används, enligt min uppfattning, snarare, som en slags täckmantel för legitimera övergrepp och maktbegär. Många kritiker till USA:s invasioner har lyft fram de ekonomiska aspekterna (till exempel behovet att säkra oljeförsörjningen), som grundläggande orsaker till invasionen. Om man ser konflikten från denna synvinkel blir det uppenbart att det inte är krig med kulturella rötter, utan snarare ekonomiska och politiska.

Walt menar att det inte går att förklara krigens uppkomst som orsaker av kulturella skillnader och att inte heller kulturella likheter garantera harmoni. Folkmorden i Rwanda kan ju till exempel inte på något sätt förklaras som krig mellan civilisationer.

2008-10-16 @ 14:14:31
Postat av: Anonym

din längsta kommentar

garttis

2008-10-16 @ 14:15:01
Postat av: Anonym

Vem f*n är Walt?

2008-10-16 @ 16:21:01
Postat av: Anonym

en man som kritiserar huntington

2008-10-16 @ 17:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0