Jorden - en lite bättre planet att leva på i vissa avseenden

Idag är dagen med stort D. USA kan välja en svart president och världen kan bli av med Mr bUsh. Jag riktigt känner hur jorden vibrerar när Malcom X och Martin Luther King JR gör glädjeskutt i sina gravar. Dagen idag hade inte varit möjlig för hundra år sedan, för femtio år sedan, för tio år sedan. På så sätt har världen blivit bättre.


När Barack Obama var liten hade en
svart president i USA varit en omöjlighet

Förra fredagen var jag och såg "Den stora färgskrällen" på Waldermarsudde, en utställning med tavlor av Sigrid Hjertén, Isaac Grünewald och Leander Engström som verkade i början av 1900-talet. För mig blev det tydligt att Sigrid var den skickligaste och mest intressanta konstnären av de tre. Samtidigt var hon den som hade det svårast, hon fick som kvinna kämpa mot människors fördomar. Jag är övertygad om att hon idag hade fått mer respekt och inte behövt kämpa i samma uppförsbacke som sina manliga kollegor. På så sätt har världen blivit bättre.

 

Även mycket är knas i den värld vi lever i kan jag inte låta bli att förundras över hur mycket som ändå är möjligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0