Stora hyllningsdagen

Just nu för arton år sedan levde jag och syster Linnea rövare i köket i lägenheten i Minneberg. Vi hade inbillat farfar barnvakt att vi brukade få leka i köket hur vi ville. Så nu njöt vi av den oväntade handlingsfriheten och rörde ihop såser och blandningar av alla intressanta ingredienser vi kunde hitta i skåpen. När vår moster kom för att ta över barnvaktsstafetten gick en utmattad farfar ut genom dörren. Men för oss systrar var det en dag att minnas och komma ihåg.

Inte bara på grund av matlagningen. Den 21 november 1990 kom även ett litet underverk ut till jordelivet. Idag fyller syster Amanda 18. Underverket blir myndig.


                                   


Dagen innehåller många inslag av hyllning. Traditionsenligs samlades familjen till falsk födelsedagssång på morgonen och present presentation. Till kvällen väntar älgstek, tårta och massiv utgång.

Amanda har alltid varit en bestmämd person. Hon vet vad hon vill. Hon låter ingen trampa på henne. Samtidigt som hennes integritet är maxad är hon full av kärlek som hon sprider omkring sig.



Amanda

I blomman, i solen
Amanda jag ser.
Kring jorden, kring polen
hon Strålar, hon ler.
i rosornas anda,
i vårvindens pust,
i druvornas must
jag känner Amanda.


När gullharpan klingar,
när västan sig rör
med susande vingar,
Amanda jag hör.
Allt, ängel, bestrålar
din himlagestalt,
lik skaparnas i allt
din gudom sig målar.
 

Grattis min ängel!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0